Σεβασμός

Ο ειδικός του Palante Stéphane Beau σημειώνει ότι αυτό το απόσπασμα, το οποίο εμφανίστηκε στην έκδοση του αναρχικού περιοδικού «L’ennemi du peuple» το Δεκέμβριο του 1903 υπεγράφη μόνο με τα αρχικά GP. Δεν υπάρχει έτσι εγγύηση ότι προέρχεται στην πραγματικότητα από την πένα του Georges Palante, αλλά οι ιδέες που εκφράζονται σε αυτό, καθώς και η μορφή της έκφρασής τους, είναι τόσο ξεκάθαρα Παλαντιανή, που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα αμφιβολία ως προς την απόδοσή του.

Το κατεξοχήν αξιοκαταφρόνητο συναίσθημα. Μωσαϊκό αποκρυσταλλωμένων φόβων· μείγμα αγελαίας ηλιθιότητας και κοσμικής θρησκευτικότητας.

Εννοώ το σεβασμό των ομαδικών όντων· των βλαβερών και απατηλών μεταφορών που επικοίζουν τις κοινωνικές μας μυθολογίες.

Ο Στίρνερ δίνει στις ομαδικές ονότητες το χαρακτηριστικό όνομα «ευσεβείς προσωπικότητες.» Ηθικά είδωλα, πολιτικά είδωλα, κοινωνικά είδωλα, πλανώνται, όπως το φάντασμα της θρησκείας στους ουρανούς του Λουκρήτιου· απόκοσμα, ματαιόδοξα, επιβλητικά.

Ο Σταντάλ είχε ήδη επισημάνει τη μανία σεβασμού, τη μητέρα όλων των υποκρισιών, φύλακα όλων των μεγάλων ανθρώπων και ολιγαρχικών.

Ο μακάριος κοινωνικός οπτιμισμός του πλήθους είναι μονάχα μια μορφή αυτής της μανίας σεβασμού. Επειδή το πλήθος, άσχετα από το είδος της συλλογικότητας που μπορεί να ασχολούμαστε – δημόσια διοίκηση, σώμα της κυβέρνησης, οικογένεια – έχει πάντα δίκιο απέναντι στο άτομο. Έχει δίκιο για τον ίδιο λόγο που έχει μια συλλογικότητα. Η ταμπέλα «συλλογικό» αρκεί. Το δόγμα του αλάθητου είναι γι’ αυτό εκκοσμικευμένο και κοινωνικοποιημένο.

Οι ολιγάρχες το γνωρίζουν αυτό. Αναχώνονται στην ιδιότητα του πλήθους να σέβεται, που δίνει μια εικόνα του απείρου, όσο και της ηλιθιότητάς του.

Ο πολίτης είναι ένα ευσεβές και ανεπανόρθωτα θρησκευτικό ζώο· ρέπει τώρα προς την αστική υποταγή. Λατρεύει τα κοινωνικά φετίχ ακριβώς όπως το μικρό σκυλί Riquet στον «Monsieur Bergeret à Paris» [Σ.τ.μ. έργο του Ανατόλ Φρανς] σεβόταν τις πόρτες, το τραπέζι, και την καρέκλα της κουζίνας.

Αναπαραγωγικό ζώο, ο πολίτης σέβεται το φετίχ «γάμος». Ένα εκλογικό ζώο, σέβεται αυτά τα άλλα φετίχ, τη σύγχρονη άγια αμπούλα, την κάλπη.

Με σεβασμό απέναντι στα πλήθη αντιτάσσουμε την ειρωνεία, τη στοχαστική ειρωνεία, ένα ψυχρό χαμόγελο και ένα καθαρό μάτι.

Μετάφραση: Αιχμή

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s