Ο εχθρός μας είναι ο δούλος

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό l’anarchie το 1906

 

Πολλοί από μας λέμε βλακωδώς ότι ο κύριος εχθρός μας είναι το αφεντικό μας. Νομίζω ότι θα ήταν πιο ακριβές να πούμε ότι ο εχθρός μας είναι ο δούλος.

Δούλος εγώ, έχω άχτι τον εαυτό μου ότι αυτό είμαι και προσπαθώ να απελευθερωθώ απ’ αυτήν την κατάσταση. Αλλά δεν είναι το αφεντικό μου που με εμποδίζει απ’ το να είμαι ελεύθερος (ο καβγάς ανθρώπου εναντίον ανθρώπου θα ήταν ισάξιος), αλλά η μάζα των δούλων ανάμεσα στους οποίους ζω, οι στρατιώτες, οι ψηφοφόροι, κλπ. Και έτσι οι εχθροί μου είναι οι δούλοι. Αλλά απ’ τη στιγμή που υπάρχουν τόσοι πολλοί απ’ αυτούς γι’ αυτούς να ηττηθούν με τη βία, κάνω ό,τι μπορώ να τους κάνω συμμάχους μου. Όταν θα είναι φίλοι μου δεν θα υπάρχουν πια αφεντικά.

Μετάφραση: Αιχμή

Σχολιάστε

