Αρθούρος Ρεμπώ: Ο ποιητής της εξέγερσης

Σαν σήμερα το 1854 γεννιέται ο κακοτράχαλος, χαρισματικός διερμηνέας του ουρανού και της κόλασης

Ο Ρεμπώ σε ηλικία 17 ετών από τον Étienne Carjat, πιθανώς τραβηγμένη το Δεκέμβριο του 1871.

Ο Ρεμπώ σε ηλικία 17 ετών από τον Étienne Carjat, πιθανώς τραβηγμένη το Δεκέμβριο του 1871.

Τα διάσημα πορτρέτα του Γάλλου φωτογράφου Etienne Carjat (1871-72).

Τα διάσημα πορτρέτα του Γάλλου φωτογράφου Etienne Carjat (1871-72).

Institution Roussot. Ο Ρεμπώ είναι το τρίτο καθιστό παιδί από τ άριστερά, εδώ σε ηλικία 10 ετών.

Institution Roussot. Ο Ρεμπώ είναι το τρίτο καθιστό παιδί από τα αριστερά, εδώ σε ηλικία 10 ετών.

Οι δύο αδερφές του Rimbaud. Αριστερά η Jeanne Rosalie Vitalie (πέθανε σε ηλικία 17 ετών) και δεξιά η Frédérique Marie Isabelle (ή Isabelle). Η Isabelle κατηγορήθηκε ότι λογόκρινε τις επιστολές και τα ποιήματα του αδερφού της στο όνομα μιας καθολικής ηθικής. Νέες μελέτες υπογραμμίζουν αντίθετα την αφοσιωσή της στον αδερφό της και στο έργο του.

Οι δύο αδερφές του Rimbaud. Αριστερά η Jeanne Rosalie Vitalie (πέθανε σε ηλικία 17 ετών) και δεξιά η Frédérique Marie Isabelle (ή Isabelle). Η Isabelle κατηγορήθηκε ότι λογόκρινε τις επιστολές και τα ποιήματα του αδερφού της στο όνομα μιας καθολικής ηθικής. Νέες μελέτες υπογραμμίζουν αντίθετα την αφοσιωσή της στον αδερφό της και στο έργο του.

Η προτομή του Rimbaud στο πάρκο του Σταθμού της πόλης Charleville όπου γεννήθηκε.

Η προτομή του Rimbaud στο πάρκο του Σταθμού της πόλης Charleville όπου γεννήθηκε.

Charleville. Ο παλιός μύλος στεγάζει σήμερα το Μουσείο Arthur Rimbaud.

Charleville. Ο παλιός μύλος στεγάζει σήμερα το Μουσείο Arthur Rimbaud.

Attigny (μία μικρή κωμόπολη κοντά στη γενέτειρα του Rimbaud). Η οδός Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

Attigny (μία μικρή κωμόπολη κοντά στη γενέτειρα του Rimbaud). Η οδός Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Charleville. Μουσείο Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

Charleville. Μουσείο Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

O Verlaine πίνει αψέντι στο Café François 1er in (1892). Φωτ. Paul Marsan Dornac.

O Verlaine πίνει αψέντι στο Café François 1er in (1892). Φωτ. Paul Marsan Dornac.

Untitled-10_88

Αριστ. : Ο Verlaine και ο Rimbaud σε δρόμο του Λονδίνου το 1872, σκίτσο του Félix Régamey. 1872. Δεξ. : "Τα ταξίδια μορφώνουν τη νεολαία", σκίτσο του Paul Verlaine (1897). Bibliothèque nationale de France.

Αριστ. : Ο Verlaine και ο Rimbaud σε δρόμο του Λονδίνου το 1872, σκίτσο του Félix Régamey. 1872. Δεξ. : «Τα ταξίδια μορφώνουν τη νεολαία», σκίτσο του Paul Verlaine (1897). Bibliothèque nationale de France.

Ο Arthur Rimbaud, σε σκίτσα του Verlaine.

Ο Arthur Rimbaud, σε σκίτσα του Verlaine.

Με τον αδελφό του Frederic, στην πρώτη τους κοινωνία.

Με τον αδελφό του Frederic, στην πρώτη τους κοινωνία.

Aden. Στη βεράντα της οικίας Bardey

Aden. Στη βεράντα της οικίας Bardey

Ωδή στον Rimbaud από την Patti Smith.

Ωδή στον Rimbaud από την Patti Smith.

Lizzy Mercier Descloux (Arthur Rimbaud), Patti Smith (Isabelle Rimbaud). Η new wave (μετά τους υπερρεαλιστές) υποκλίνεται στον ποιητή. Η Lizzy και η Patti ήταν φίλες -συγκατοικούσαν μάλιστα στη Νέα Υόρκη.

Lizzy Mercier Descloux (Arthur Rimbaud), Patti Smith (Isabelle Rimbaud). Η new wave (μετά τους υπερρεαλιστές) υποκλίνεται στον ποιητή. Η Lizzy και η Patti ήταν φίλες -συγκατοικούσαν μάλιστα στη Νέα Υόρκη.

Polaroids της Patti Smith. Μουσείο Arthur Rimbaud (Charleville-Mezieres).

Polaroids της Patti Smith. Μουσείο Arthur Rimbaud (Charleville-Mezieres).

H Patti Smith στον τάφο του Arthur Rimbaud.

H Patti Smith στον τάφο του Arthur Rimbaud.

Ο σιδηροδρομηκός σταθμός απ' όπου ξεκίνησε ο  Rimbaud, βαριά άρρωστος, για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Μασσαλία και το θάνατο. Ήλπιζε ότι θα γινόταν καλά κι ότι θα μπορούσε πάλι σύντομα, από το λιμάνι της Μασσαλίας, να πάρει το πλοίο για το Aden. Φωτ. Renaud Camus.

Ο σιδηροδρομηκός σταθμός απ’ όπου ξεκίνησε ο Rimbaud, βαριά άρρωστος, για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Μασσαλία και το θάνατο. Ήλπιζε ότι θα γινόταν καλά κι ότι θα μπορούσε πάλι σύντομα, από το λιμάνι της Μασσαλίας, να πάρει το πλοίο για το Aden. Φωτ. Renaud Camus.

Πλάκα που τοποθετήθηκε για τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Ρεμπώ στον τόπο όπου πυροβολήθηκε από τον Βερλαίν στις Βρυξέλλες

Πλάκα που τοποθετήθηκε για τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Ρεμπώ στον τόπο όπου πυροβολήθηκε από τον Βερλαίν στις Βρυξέλλες

Ο Ρεμπώ αναρρώνει μετά τον τραυματισμό του από τον Βερλαίν, Ιούλιος 1873

Ο Ρεμπώ αναρρώνει μετά τον τραυματισμό του από τον Βερλαίν, Ιούλιος 1873

Ο Βερλαίν (άκρη αριστερά) και ο Ρεμπώ (δεύτερος από δεξιά) στα 1872 πίνακας του Henri Fantin-Latour

Ο Βερλαίν (άκρη αριστερά) και ο Ρεμπώ (δεύτερος από δεξιά) στα 1872 πίνακας του Henri Fantin-Latour

Aden. Στον κήπο με τις μπανανιές.

Aden. Στον κήπο με τις μπανανιές.

Hotel de l'Univers, Aden.

Hotel de l’Univers, Aden.

Aden. Στο βάθος, το ξενοδοχείο όπου έμενε ο Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

Aden. Στο βάθος, το ξενοδοχείο όπου έμενε ο Arthur Rimbaud. Καρτ ποστάλ Delcampe.

L' Hotel de l'Univers, στη σημερινή του μορφή.

L’ Hotel de l’Univers, στη σημερινή του μορφή.

Μόνο οκτώ φωτογραφίες του Ρεμπώ ήταν γνωστές μέχρι σήμερα. Αυτή είναι, όπως όλα δείχνουν, η ένατη. Τραβηγμένη στο 'Αντεν, στη βεράντα του Hotel de l'Univers, ανακαλύφθηκε το 2010 σε ένα παζάρι απο δύο Γάλλους βιβλιοπώλες, τους Jacques Desse και Alban Caussé, ανάμεσα σε τριάντα άλλες φωτογραφίες από το 'Αντεν. Μία εξονυχιστική και πολύ χρονοβόρα έρευνα που έγινε κάτω από την εποπτεία του Jean-Jacques Lefrère, αυθεντία στο έργο και τη ζωή του Ρεμπώ, απέδειξε ότι ο άνδρας που κάθεται δεξιά και που μοιάζει με εξωγήινος σε σχέση με τους υπολοίπους είναι πράγματι ο ποιητής.

Μόνο οκτώ φωτογραφίες του Ρεμπώ ήταν γνωστές μέχρι σήμερα. Αυτή είναι, όπως όλα δείχνουν, η ένατη. Τραβηγμένη στο ‘Αντεν, στη βεράντα του Hotel de l’Univers, ανακαλύφθηκε το 2010 σε ένα παζάρι απο δύο Γάλλους βιβλιοπώλες, τους Jacques Desse και Alban Caussé, ανάμεσα σε τριάντα άλλες φωτογραφίες από το ‘Αντεν. Μία εξονυχιστική και πολύ χρονοβόρα έρευνα που έγινε κάτω από την εποπτεία του Jean-Jacques Lefrère, αυθεντία στο έργο και τη ζωή του Ρεμπώ, απέδειξε ότι ο άνδρας που κάθεται δεξιά και που μοιάζει με εξωγήινος σε σχέση με τους υπολοίπους είναι πράγματι ο ποιητής.

Σ' αυτήν τη λεπτομέρεια της προηγούμενης φωτογραφίας, κάποιοι "βλέπουν" επίσης τον Ρεμπώ, αλλά εδώ δεν συμφωνούν οι ημερομηνίες. Ο Ρεμπώ δεν είχε φτάσει ακόμη στο 'Αντεν.

Σ’ αυτήν τη λεπτομέρεια της προηγούμενης φωτογραφίας, κάποιοι «βλέπουν» επίσης τον Ρεμπώ, αλλά εδώ δεν συμφωνούν οι ημερομηνίες. Ο Ρεμπώ δεν είχε φτάσει ακόμη στο ‘Αντεν.

Περίχωρα του 'Αντεν, 1880. Ο Ρεμπώ είναι ο όρθιος άνδρας αριστερά με το όπλο (εκείνη την εποχή έκανε εμπόριο όπλων!).

Περίχωρα του ‘Αντεν, 1880. Ο Ρεμπώ είναι ο όρθιος άνδρας αριστερά με το όπλο (εκείνη την εποχή έκανε εμπόριο όπλων!).

Ο εμπορευματικός σταθμός του Χαράρ όπου εργάστηκε ο Ρεμπώ

Ο εμπορευματικός σταθμός του Χαράρ περίπου στα 1883 όπου εργάστηκε ο Ρεμπώ, φωτογραφία τραβηγμένη από τον ίδιο

Στον κήπο ενός καφενείου.

Στον κήπο ενός καφενείου.

Ο τάφος του Ρεμπώ στο Charleville. Στην επιγραφή διαβάζουμε Priez pour lui ("Προσευχηθείτε γι' αυτόν").

Ο τάφος του Ρεμπώ στο Charleville. Στην επιγραφή διαβάζουμε Priez pour lui («Προσευχηθείτε γι’ αυτόν»).

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ. Η αυλή

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε τα νεανικά του χρόνια ο Ρεμπώ. Η αυλή

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ. Ο διάδρομος.

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ. Ο διάδρομος.

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ. Οι σκάλες που οδηγούν στα δωμάτια.

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ. Οι σκάλες που οδηγούν στα δωμάτια.

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ.  Από το παράθυρο του επιμελητηρίου του Rimbaud με θέα στην αυλή.

Charleville. Το σπίτι όπου έζησε ο Ρεμπώ.
Από το παράθυρο του δωματίου όπου μελετούσε ο Ρεμπώ με θέα στην αυλή.

Voyelles: Arthur Rimbaud, χειρόγραφο, 1871-1872

Voyelles: Arthur Rimbaud, χειρόγραφο, 1871-1872

Χειρόγραφο από το ποίημα Les Assis

Χειρόγραφο από το ποίημα Les Assis

Roche. Το σπίτι στο αγρόκτημα του Ρεμπώ.

Roche. Το σπίτι στο αγρόκτημα του Ρεμπώ όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας

roche-maison-place-rimb2-600

Εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του Μια Εποχή στην Κόλαση (Οκτώβριος 1873).

Εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του Μια Εποχή στην Κόλαση (Οκτώβριος 1873).

Το ποίημα Le bateau ivre σε έναν τοίχο στο Παρίσι

Το ποίημα Le bateau ivre σε έναν τοίχο στο Παρίσι

Ο Ρεμπώ από τον Πικάσσο

Ο Ρεμπώ από τον Πικάσσο

Πορτρέτο από τον Reginald Gray's (2011)

Πορτρέτο από τον Reginald Gray’s (2011)

rimbaud4ek

Untitled-4_92

O Arthur Rimbaud ήταν μόλις 20 χρονών όταν σταμάτησε να γράφει.

«Μερικές φορές, ρωτάει τους γιατρούς αν βλέπουν κι αυτοί τα ίδια απίθανα πράγματα, και τους μιλάει και τους διηγείται τις εντυπώσεις του πολύ γλυκά και με όρους που δεν θα μπορούσα να αποδώσω. Οι γιατροί τον κοιτούν στα μάτια, σ’ αυτά τα όμορφα μάτια που ποτέ δεν ήταν τόσο όμορφα και τόσο έξυπνα, και λένε μεταξύ τους : «Παράξενο». Υπάρχει στην περίπτωση του Arthur κάτι που δεν καταλαβαίνουν. Εξ’ άλλου, οι γιατροί δεν έρχονται πια σχεδόν καθόλου γιατί κλαίει συχνά όταν τους μιλάει κι αυτό τους ταράζει. Μας αναγνωρίζει όλους. Εμένα, με φωνάζει καμιά φορά Djami, αλλά ξέρω ότι το κάνει επειδή το θέλει, επειδή αυτό είναι μέρος του ονείρου του. Τα ανακατεύει όλα… με τέχνη. Βρισκόμαστε στο Harar, φεύγουμε πάντα για το Aden, και πρέπει να ψάξουμε για καμήλες, να οργανώσουμε το καραβάνι. Περπατάει με μεγάλη ευκολία με το πρόσθετο πόδι του. Κάνουμε μερικές βόλτες πάνω σε ωραία μουλάρια, πλούσια στολισμένα, κι έπειτα πρέπει να εργαστούμε, να διεκπεραιώσουμε την αλληλογραφία. Γρήγορα, γρήγορα, μας περιμένουν, πρέπει να κλείσουμε τις βαλίτσες και να φύγουμε. Γιατί τον αφήσαμε να κοιμηθεί ;  Γιατί δεν τον βοήθησα να ντυθεί  ; Τι θα πουν αν δεν φτάσουμε τη μέρα που πρέπει  ; Δεν θα πιστεύουν πια στο λόγο του, δεν θα τον εμπιστεύονται πια ! Βάζει τα κλάματα εξ’ αιτίας της  αδεξιότητας και της αμέλειάς μου : γιατί είμαι πάντα στο πλευρό του έχοντας αναλάβει όλες τις προετοιμασίες». (Οι τελευταίες «ενοράσεις» του Rimbaud πριν πεθάνει, όπως τις κατέγραψε η αδερφή του Isabelle. Βλ. Isabelle Rimbaud, témoin capital στο μπλογκ Philippe Sollers).

«Μια εποχή στην κόλαση Ποίημα» του Α. Ρεμπώ / Μελοποίηση: Γιάννης Αγγελάκας – Γιώργος Καρράς

One thought on “Αρθούρος Ρεμπώ: Ο ποιητής της εξέγερσης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s