Ο «Αναρχικός τραπεζίτης» στην οθόνη

Ο «Αναρχικός τραπεζίτης» του Πεσόα σε δύο βίντεο του Jan Peter Hammer + η Γεωργία Βασιλειάδου στην Ελλάδα το 1958

a47115c96b

Το «Ο αναρχικός τραπεζίτης» επανερμηνεύει μια μικρή ιστορία με τον ομώνυμο τίτλο που δημοσιεύθηκε το 1922 από τον Φερνάντο Πεσόα.

Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας του Πεσόα είναι εμπνευσμένος από τον Άρτουρ Αλβες Ρέις, έναν απατεώνα ο οποίος οργάνωσε μια τόσο μεγάλη απάτη, που κλόνισε την αξιοπιστία του Πορτογαλικού νομίσματος, του Εσκούδο. Οι επιπτώσεις στην οικονομία και την πολιτική της χώρας ήταν σημαντικές: το εσκούδο έχασε μεγάλο μέρος της αξιοπιστίας του και το ίδιο έγινε με την Πορτογαλική κυβέρνηση. Η κρίση επέτρεψε το στρατιωτικό πραξικόπημα της 28ης Μαΐου 1926 και τελικά έφερε τη δικτατορία του Σαλαζάρ που έμεινε στην εξουσία μέχρι το 1968.

Στο φιλμ του Hammer, «Ο Αναρχικός Τραπεζίτης» ο διάλογος μεταξύ των πρωταγωνιστών του Πεσόα έχει προσαρμοστεί προκειμένου να αντικατοπτρίσει τις οικονομικές πρακτικές του νεοφιλελευθερισμού και της τρέχουσας πιστωτικής κρίσης. Είναι σαν ένα τοκ σόου στο οποίο παίρνεται συνέντευξη από έναν τραπεζίτη με μια ανελέητη λογική στον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008.

Το άλλο φιλμ του, «Monarchs and Men», είναι ένα σίκουελ του «Αναρχικού Τραπεζίτη». Ο ίδιος τραπεζίτης επανέρχεται στην οθόνη με ένα παρόμοιο πανηγυρικό ‘ορθολογικό εγωισμό’ και ατομικισμό. Αυτή τη φορά το σενάριο είναι βασισμένο σε μια φανταστική συνομιλία μεταξύ του Λέων Τολστόι και του Τζον Ντέιβινσον Ροκφέλερ, που δημοσιεύθηκε το 1913 από τον Μαξ Χάρντεν.

Και τα δύο φιλμ είναι εξαίσια απογοητευτικά. Ο τραπεζίτης είναι ο σταρ και των δύο. Ο καθένας βλέποντάς το θα αντιπαθήσει τη βάναυση άποψή του και θα ενοχληθεί από τον τρόπο με τον οποίο νικά πάντα οποιοδήποτε επιχείρημα που αντιπαρατίθεται στο δόγμα του. Αλλά είναι επίσης αδύνατο να μην θαυμάσει την ευγλωττία του, τις ακράδαντες πεποιθήσεις και την αδιατάρακτη λογική. Εκτός αυτού, τα μίντια μας παρουσιάζουν συνήθως τους καπιταλιστές να προσπαθούν να υπερασπιστούν την πρακτική τους. Εδώ δεν υπάρχει καμία απολογία ούτε υποκρισία, μόνο ανελέητη, καθαρή νοοτροπία.

Δείτε ακόμα: η Γεωργία Βασιλειάδου στην ταινία του 1958 «Η κυρά μας η μαμή»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s